رئیس مركز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها اعلام كرد
افزایش مرگ و میر با موتور سیكلت، هزینه 40 میلیارد دلاری سوانح ترافیكی
نئوپدیا: رئیس مركز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیش گیری از مصدومیت ها با اشاره به اینكه آمار مرگ و میر كشور ما در سوانح ترافیكی نسبت به دنیا رقم بالایی است، اظهار داشت: باید با سیاستگذاری های كلان كشوری به سمت چشم انداز صفر در سوانح ترافیكی حركت نماییم.
به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر حمید سوری در مراسم هفته جهانی ایمنی راه كه با حضور رئیس اورژانس كشور، مسئولان ارشد پلیس راهور، شهرداری، سازمان هلال احمر و دانشگاهیان در دانشكده سلامت و ایمنی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، تعامل بین دانشگاه و محیط های اجرایی با هدف حل مشكلات جامعه به شكل واقع بینانه تر و اصولی تر را از ثمرات برگزاری این همایش عنوان نمود و اظهار داشت: شعار امسال هفته جهانی ایمنی راه "سرعت را كم كن" است كه باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و در كنار آن با تصمیم گیری سیاست گذاران شاهد محیطی ایمن تر در ارتباط با حوادث ترافیكی در سطح جامعه باشیم.
وی با اشاره به اینكه سوانح ترافیكی بار عظیمی را به جامعه تحمیلی می كند، اظهار نمود: حدود ۶.۵ درصد كل درآمد ناخالص ملی كشور یعنی چیزی حدود ۴۰ میلیارد دلار صرف سوانح ترافیكی می شود. از جانب دیگر بار اجتماعی، عاطفی و روانی آن نیز در سطح جامعه بسیار بالاست به شكلی كه گفته می شود حدود ۲۵ درصد افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و كمیته امداد قربانیان سوانح ترافیكی هستند.
رئیس مركز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیش گیری از مصدومیت ها با اشاره به آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸، اظهار نمود: متأسفانه این گزارش نشان دهنده روند رو به افزایش سوانح ترافیكی در دنیاست و آمار آن از یك میلیون و ۲۰۰ هزار به یك میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است. این آمار نشان داده است كه تلاش ها برای كاهش این آمار در سطح جهان به صورت یكپارچه صورت نگرفته است.
وی افزود: حدود ۵۰ درصد كاربران لطمه پذیر راه كه بیشترین مرگ و میرها در سطح آنها رخ می دهد مثل عابرین پیاده، دوچرخه سواران و سیكلت سواران در خیلی مواقع مورد غفلت قرار می گیرند.
سوری با اشاره به پنج عامل خطر جدی اعلام شده از طرف سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با سوانح ترافیكی، اظهار نمود: سرعت، مصرف الكل حین رانندگی، نبستن كمربند ایمنی، عدم استفاده از كلاه ایمنی و صندلی ایمنی كودك از مهمترین عوامل خطر است كه در كشور ما هنوز به سطح مطلوب نرسیده ایم.
رئیس مركز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیش گیری از مصدومیت ها با اشاره به اینكه طبق آخرین آمار حدود ۱۶ هزار نفر كشته بر اثر سوانح ترافیكی در كشور داریم كه عدد بزرگی است، اظهار داشت: این آمار در شأن كشور ما نیست به خصوص اینكه گروه سنی لطمه پذیر بین ۵ تا ۲۹ ساله ها و نیروی جوان و مولد و خلاق جامعه هستند كه كشور در این حالت سرمایه های خودرا ازدست می دهد.
وی با اشاره به آمار كشور ما طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، عنوان كرد: جمعیت كشور ما طی این سال ها ۱۳.۶ درصد افزایش داشته، حدود ۷۵ درصد جمعیت ما شهری شده، تعداد خودرو ها با افزایش ۱۷۲ درصدی از ۷.۶ میلیون به ۲۱.۷ میلیون رسیده كه این آمار در سرعت رشد خودرو در كمتر كشوری دیده می شود. با این وجود آمار مرگ و میر بر اثر سوانح ترافیكی بااینكه هنوز بالاست ولی ۴۲ درصد كاهش داشته است.
رئیس مركز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیش گیری از مصدومیت ها با اشاره به اینكه باید برای كاهش این آمار اقدام نماییم، اظهار داشت: تحقق این مساله تنها با مشاركت جمعی، همكاری بین بخشی و با عنایت به آمار و شواهد امكانپذیر است نه اقدام برمبنای تجربیات خام. بعنوان نمونه باید در زمینه افزایش ایمنی خودرو ها، جاده ها و از همه مهم تر تغییر رفتار جامعه در تعامل با ترافیك اقدامات موثرتری صورت بگیرد.
وی با تاكید بر اینكه اگر تمامی ابزارها ناایمن ولی رفتار ما ایمن باشد، شانس بروز سانحه كاسته می شود، اظهار داشت: بعنوان نمونه آمار مرگ و میر در موتورسیكلت از ۱۱ درصد به ۲۵ درصد رسیده و این مساله نشان داده است میزان خطر در موتور سیكلت افزایش یافته است.
سوری با اشاره به اینكه نسبت مرگ و میر كشور ما در سوانح ترافیكی نسبت به جهان بالاست، اظهار داشت: كشور ما در ریز فاكتور"استفاده از كلاه ایمنی" و "استفاده از صندلی ایمنی كودك" هنوز مشكل دارد ولی در ارتباط با صندلی ایمن كودك با همكاری پلیس بزودی قانون آن مصوب خواهد شد.
منبع: نئوپدیا
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب