NeoPedia
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مطرح كرد؛

نگرانی نیروهای مسلح از دستکاری اقلیم با برخی فناوری ها

نگرانی نیروهای مسلح از دستکاری اقلیم با برخی فناوری ها

به گزارش نئوپدیا، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار داشت: نیروهای مسلح در موضوع تغییرات اقلیمی نگرانی دارد که باعنوان دستکاری اقلیم در دنیا مطرح می شود. ممکنست برخی فناوریهای شناخته شده اقلیم را دستکاری کنند.



به گزارش نئوپدیا به نقل از مهر، امیر مجید فخری در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که امروز با حضور ستار هاشمی وزیر ارتباطات در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، ضمن اشاره به این که وزارت دفاع در حوزه توسعه صنعت فضایی، در ۳ رکن اصلی پرتاب، ساخت ماهواره ها و بهره برداری از داده های فضایی به شکل جدی وظایفی برعهده دارد، اظهار نمود: در موضوع تغییرات اقلیمی که موضوع همایش امروز است، حداقل ۳ رکن اساسی ضروری است که پایش تغییرات اقلیمی را به درستی انجام دهیم؛ نخست ابزار پایش است که یکی از مهم ترین ابزارهای پایش، ماهواره ها هستند.
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ضمن اشاره به این که موضوع اقلیم احتیاج به بررسی های طولانی مدت دارد و ارائه آمار و تحلیل احتیاج به مدلها و الگوریتم های تحقیقی مناسب دارد، اضافه کرد: ذخیره داده ها و داشتن داده هایِ دوره های زمانی بلندمدت یکی از مولفه های اساسی است و دانشِ پردازش در کنار این مورد کمک می نماید که بتوانیم به داده های بهتری دست پیدا نماییم.
وی با تکیه بر این که ضروری است همگام با سایر دستگاه ها بخصوص سازمان هواشناسی، پایگاه های داده ای اقلیمی دراز مدت کشور داشته باشیم، اظهار داشت: نیروهای مسلح یک نگرانی در کنار موضوع تغییرات اقلیمی دارد که با عنوان دستکاری اقلیم در دنیا مطرح می شود؛ فناوری های شناخته شده در دنیا که دائما از آن صحبت می شود، می توانند اقلیم را در جاهایی دستکاری کنند و یا بر روی آن تاثیر بگذارند.
فخری تصریح کرد: سازمان جغرافیای نیروهای مسلح با ۱۰۳ سال سابقه در حوزه علوم نقشه برداری امروز بعنوان رکن اساسی تامین اطلاعات جغرافیایی غرب آسیا برای نیروهای مسلح کوشیده با تجهیز خود به سامانه های مختلف و دانشی که بتواند سامانه ها را به کاربرد برساند، خدمت موثری در بخش کشوری و هم در بخش نظامی برای کشور فراهم آورد.
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح افزود: دریافت داده های ماهواره ای از سال ۸۱ در سایت سپهر در ورامین، انجام شده و نزدیک به ۳ پتابایت داده تصاویر ماهواره ای حاصل فعالیت این سایت بوده است. امروز این سایت به تجهیزات جدید، مجهز شده است.
وی با بیان این مطلب که رصدخانه ژئوفیزیک ما با چندین سنجده، امکان رصد اعماق فضا را از نظر داده های هواشناسی به ما می دهد، اظهار داشت: امروز برنامه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اینست که این رصدخانه را در ۷ نقطه کشور برای جمع آوری داده های لایه های بالای جو ایجاد نماید و این داده ها حتما در اختیار دستگاههای بهره بردار قرار خواهد گرفت.
فخری افزود: ایستگاه GMSS ما که هم اکنون ۱۵۴ ایستگاه آن در سرتاسر کشور نصب و راه اندازی شده، علاوه بر این که امکان دریافت داده های موقعیتی و ناوبری دریایی را برای نیروهای مسلح و دستگاههای دولتی فراهم می آورد، امکان گرفتن داده های جوی و پردازش آنها را دارد.
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به راه اندازی رصدخانه جغرافیایی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: ایده ای را از ۵-۶ سال قبل در سازمان جغرافیایی با عنوان رصدخانه جغرافیایی کشور داشتیم که این رصدخانه مسئولیت جمع آوری داده های داخل و خارج از کشور را برعهده دارد که از ۶ سال پیش این گردآوری داده ها آغاز شد و امروز هر آن چه داده که در سازمان جغرافیایی در ضمن ۱۰۳ سال داشته، شامل تصاویر هوایی، نقشه های پوشش غرب آسیا و نقشه هایی با مقیاس کوچکتر و... در یک پایگاه داده ذخیره شده و در دسترس می باشد. داده هایی که سازمان در این پایگاه ذخیره کرده، برای ناوبری شناورهای نیروی دریایی در اقصی نقاط دنیا و هر متحرکی که در روی زمین فعالیت می کند، مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ضمن تاکید بر این که نخستین سازمان هایی که در مواقع بحران روی زمین حضور پیدا می کنند، نیروهای مسلح هستند و باید آخرین اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشند، خاطرنشان کرد: سامانه ای هم اکنون با عنوان اطلس مخاطرات طبیعی با همکاری خیلی از دستگاههای کشور درحال تکمیل کردن است و جلسات گوناگونی در یک سال و نیم گذشته در مورد آن برگزار شده است. در این سامانه اطلاعاتی در ارتباط با مخاطرات زلزله، سیل، فرونشست، خشکسالی، زمین لرزه و موج گرما و سرما و یخبندان و گرد و غبار و... بارگذاری شده است و به سازمان مدیریت بحران ارائه شده است.
فخری ضمن اشاره به این که موضوع تغییرات اقلیمی، چالش هایی را در کشور ما در حوزه امنیت غذایی، مهاجرت و امنیت اجتماعی در پی دارد، تصریح کرد که لازم است، نیروهای مسلح نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشند و این حساسیت ایجاب می کند، این سازمان تحلیل درست و دقیقی با پیشبینی های دراز مدت برای منطقه در دسترس داشته باشد. باران های سیل آسا و تغییرات ناگهانی دما ایجاب می کند که ما با ابزارهایی که در اختیار داریم، این اتفاقات را رصد نماییم و تحلیل های درست و روزآمدی را برای تصمیم گیری های حکیمانه در اختیار مسؤلان رده های مختلف قرار دهیم.


منبع:

1403/07/15
11:47:24
5.0 / 5
120
تگهای خبر: پژوهش , سایت , صنعت , فناوری
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
NeoPedia