NeoPedia

ایران سوار بر قطار توسعه هوش مصنوعی

ایران سوار بر قطار توسعه هوش مصنوعی

به گزارش نئوپدیا، ایران در راه توسعه فناوری هوش مصنوعی قرار گرفته و معاونت علمی با عرضه حمایت های مالی و ساخت زیرساخت های لازم، مسیر حرکت در زمینه جهانی هوش مصنوعی را هموار می کند.



به گزارش نئوپدیا به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اینروزها «هوش مصنوعی» به پرچمدار عرصه فناوری ها تبدیل گشته است. با عنایت به توسعه کاربردهای این فناوری، محبوبیت هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش می باشد.
ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی طی چند سال قبل به صورت قابل توجهی تکامل یافته اند و تقریبا در هر بخش، برای خود جایگاهی دست و پا کرده اند. کشورمان هم با تولید دانش و پژوهش های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی، توانسته است خویش را در جمع کشورهای فعال در این حوزه قرار دهد. علاوه بر تولید علم و پژوهش های کاربردی در این عرصه، شرکتهای دانش بنیان مختلفی هم به تولید محصولات و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی دست زده اند.
هوش مصنوعی (AI) با استفاده از فناوری یادگیری، هوش انسان را شبیه سازی می کند و می تواند برای رفع نیازها، انجام کارها و حل مشکلات خاص مورد استفاده قرار بگیرد. هوش مصنوعی تلفیقی از فناوری های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است و مدلهای مختلف آن، به کمک انبوهی از داده ها آموزش داده می شوند و می توانند تصمیمات هوشمندانه بگیرند.
کاربردهای هوش مصنوعی، به صورت روز افزون و فزاینده ای درحال گسترش است به صورتی که با خودکار کردن وظایف، بهینه سازی تصمیم گیری و تقویت نوآوری در زمینه هایی مانند مراقبت های بهداشتی، آموزش و امور مالی، صنایع را متحول می کند. در این گزارش بعضی از کاربردهای آینده محور این فناوری مورد بررسی قرار گرفته است.

تجارت الکترونیک

هوش مصنوعی با بررسی، تحلیل و دریافت تجربه خرید مشتریان، زمینه را برای بهینه سازی عملیات کسب و کار، صنعت تجارت الکترونیک به وجود آورده و این حوزه را دست خوش تحول کرده است. موتورهای سفارش مبتنی بر هوش مصنوعی رفتار و اولویت های مشتری را برای پیشنهاد محصولات تحلیل و بررسی می کنند.
این ابزار، منجر به افزایش فروش و رضایت مشتری می شود. علاوه بر این، روبات های گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی، پشتیبانی فوری مشتری را عرضه می کنند، سوالات را حل می کنند و خریداران را در مسافرت خریدشان راهنمایی می کنند.
فروشگاه های برخط، از هوش مصنوعی برای سفارش محصولات به کاربران خود بر مبنای تاریخچه مرور، خریدهای گذشته و ترجیحات آنها استفاده می نماید. این شخصی سازی با نشان دادن اقلامی که به مشتریان تمایل بیش تری به خرید دارند، تعامل و فروش را زیاد می کند.

آموزش و یادگیری

کاربرد هوش مصنوعی استفاده از آن در بهبود آموزش است. هوش مصنوعی در آموزش نحوه یادگیری دانش آموزان و نحوه آموزش مربیان را تغییر می دهد. پلت فرم های یادگیری تطبیقی از هوش مصنوعی برای سفارشی سازی محتوای آموزشی بر مبنای نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز استفاده می نمایند و تجربه یادگیری شخصی سازی شده را تضمین می کنند. هوش مصنوعی همینطور می تواند وظایف اداری را خودکار کند و به مربیان این امکان را می دهد که بیشتر بر آموزش و کمتر بر روی کاغذبازی تمرکز کنند.
پلتفرم های آموزش آنلاین، از الگوریتم های هوش مصنوعی برای عرضه سفارش های درسی و عرضه بازخورد شخصی به دانش آموزان استفاده می نمایند و تجربه یادگیری و نتایج آنها را می افزایند.

سبک زندگی

برنامه بعدی هوش مصنوعی یک برنامه رایج است، یعنی هوش مصنوعی در سبک زندگی. هوش مصنوعی در برنامه های سبک زندگی مختلف، از دستیارهای شخصی مانند سیری و الکسا گرفته تا دستگاههای خانه هوشمند، ادغام شده است. این فناوری ها کارهای روزانه را ساده می کنند، انتخابهای سرگرمی را عرضه می دهند، برنامه ها را مدیریت می کنند و حتی لوازم خانگی را کنترل می کنند و زندگی را راحتتر و کارآمدتر می کنند.
ترموستات های هوشمند از هوش مصنوعی برای شناسایی تنظیمات دمای مورد نیاز منزل و اماکن بهره می برند و به صورت خودکار تنظیمات را برای آسایش بهینه و صرفه جویی در انرژی تنظیم می کنند.
ناوبری
هوش مصنوعی سامانه های ناوبری را به صورت قابل توجهی بهبود می بخشد و سفرها را ایمن تر و کارآمدتر می کند. سازوکارهای پیشرفته داده های ترافیکی، شرایط آب و هوایی و الگوهای تاریخی را در زمان واقعی پردازش می کنند تا پیشنهادات مسیر دقیق با ترافیک کم تر را عرضه کنند. هوش مصنوعی همینطور به وسایل نقلیه خودران این قابلیت را می بخشد که از حسگرها و یادگیری ماشین برای حرکت در جاده ها و اجتناب از موانع استفاده می نمایند.
نرم افزارهای مسیریابی خارجی و داخلی، از هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی شرایط ترافیکی و عرضه سریع ترین مسیرها استفاده می نماید و به رانندگان کمک می نماید در زمان صرفه جویی کنند و مصرف سوخت را کاهش دهند.
رباتیک
هوش مصنوعی قابلیت های روبات ها را زیاد می کند و آنها را قادر می سازد تا وظایف پیچیده را به صورت دقیق و کارآمد انجام دهند. در صنایعی مانند تولید، روبات های مجهز به هوش مصنوعی می توانند در کنار انسان ها کار کنند و کارهای تکراری یا خطرناک را انجام دهند تا ضمت افزایش بهره وری، سلامت نیروی انسانی و ایمنی را افزایش بدهند.
در صنعت خودروسازی، با استفاده از روبات های مبتنی بر هوش مصنوعی، مونتاژ قطعات، رنگ آمیزی و کنترل کیفیت استفاده با سرعت و دقت قابل توجهی صورت می گیرد و استفاده از این ابزارهای فناورانه، خروجی باکیفیت بالا را تضمین می نماید.

پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی (NLP) یک حوزه هوش مصنوعی است که بر تعامل بین کامپیوتر و انسان از راه زبان طبیعی تمرکز دارد. این فناوری، زمینه ای فراهم می آورد تا ماشین ها، زبان انسانی را درک، تفسیر و تولید کنند و برنامه هایی مانند ترجمه، تحلیل و بررسی احساسات و دستیارهای فعال شده با صدا را تسهیل کنند.
بسیاری از ابزارهای تحلیل، ویرایش و تولید متن، گفتار و داده های تصویری، برای شناخت خطاهای نگارشی، بهبود سبک و پیشنهادات وضوح استفاده می نماید و به کاربران کمک می نماید کیفیت محتواهای خویش را بالا برند.
بینایی کامپیوتری
بینایی کامپیوتری شامل استفاده از هوش مصنوعی برای تفسیر و پردازش اطلاعات بصری از دنیای اطراف ما مورد استفاده قرار می گیرد. این توانایی مبتنی بر هوش مصنوعی، دستگاه ها را قادر می سازد اشیاء، افراد و فعالیتها را در تصاویر و فیلمها تشخیص دهند که منجر به امنیت، مراقبت های بهداشتی و برنامه های کاربردی خودرو های خودران می شود.
خودروهای خودران از بینایی کامپیوتری برای شناسایی و پاسخ به موانع، علایم راهنمایی و رانندگی و عابران پیاده استفاده می نمایند و یک رانندگی و ناوبری را تضمین می کنند.
تشخیص چهره
فناوری تشخیص چهره از هوش مصنوعی برای شناسایی و تأیید افراد بر مبنای خصوصیت های صورت استفاده می نماید. این فناوری به صورت گسترده ای در سیستم های امنیتی، کنترل دسترسی و احراز هویت دستگاههای شخصی استفاده می شود و راهی راحت و امن برای تأیید هویت عرضه می دهد.
فناوری شناسایی چهره، در تلفن های همراه برای باز کردن قفل و یا دریافت مجوز پرداخت استفاده مورد استفاده قرار می گیرد. اینروزها همینطور برای احراز هویت در انواع ثبت نام ها بعنوان یک ابزار تشخیص هویت ایمن و کاربرپسند مورد استفاده قرار می گیرد.
منابع انسانی
هوش مصنوعی در منابع انسانی با خودکارسازی فرآیندهای زمان بر مانند غربالگری رزومه، زمان بندی مصاحبه و انجام ارزیابی های اولیه، کارها را ساده تر می کند. ابزارهای هوش مصنوعی می توانند شرح شغلی را تحلیل و بررسی کرده و آنها را با متقاضیان مناسب مطابقت بدهند، تا بهترین گزینه مناسب را پیدا کنند.
امروزه سامانه های استخدام نیروی انسانی، شرکتهای بزرگ و کارفرمایان، از پلت فرم های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی رزومه و شناسایی مناسب ترین گزینه ها استفاده می نمایند، کاری که به صورت قابل توجهی زمان و دشواری های فرآیندی همچون استخدام را کم می کنند.
بهداشت و سلامت
یکی از کاربردهای حیاتی هوش مصنوعی، ادغام آن با حوزه مراقبت های بهداشتی و پزشکی است. هوش مصنوعی با بهبود تشخیص، شخصی سازی برنامه های درمانی و بهینه سازی مراقبت از بیمار، مراقبت های بهداشتی را متحول می کند. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند تصاویر پزشکی را تحلیل و بررسی کنند، شیوع بیماری ها را پیشبینی کنند و به کشف دارو کمک کنند و کیفیت کلی خدمات مراقبت های بهداشتی را بالا برند.
شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، از هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی حجم وسیعی از داده های پزشکی، کمک به پزشکان در تشخیص بیماری ها و سفارش برنامه های درمانی شخصی استفاده می نماید.
کشاورزی
برنامه های کاربردی هوش مصنوعی به بهینه سازی شیوه های کشاورزی، افزایش بازده محصول و تضمین استفاده پایدار از منابع کمک می نماید. پهپادها و سنسورهای مجهز به هوش مصنوعی می توانند سلامت محصول، شرایط خاک و الگوهای آب و هوا را کنترل کنند و بینش های ارزشمندی را در اختیار کشاورزان قرار دهند.
پلتفرم های دیجیتال کشاورزی دقیق از هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی داده های حسگرها و پهپادها استفاده می نمایند و به کشاورزان کمک می کنند تا تصمیمات آگاهانه آبیاری، کوددهی و کنترل آفات را بگیرند.
بازی و سرگرمی
یکی دیگر از برنامه های قابل توجه هوش مصنوعی بازی است. هوش مصنوعی به صورت قابل توجهی بر صنعت بازی تاثیر می گذارد و تجربیات واقعی تر و جذاب تری بوجود می آورد. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند رفتار هوشمندانه ای را در شخصیت های غیربازیکن (NPC) ایجاد کنند، با اقدامات بازیکن سازگار شوند و محیط های بازی را بهبود بخشند.
کاراکترهای بازیهای کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی، رفتارهای واقع بینانه از خود نشان می دهند که روند بازی را برای بازیکنان فراگیرتر و چالش برانگیزتر می کند.
هوش مصنوعی صنعت سرگرمی را با شخصی سازی سفارش های محتوا، ایجاد جلوه های بصری واقع گرایانه و افزایش تعامل مخاطبان متحول می کند. هوش مصنوعی می تواند ترجیحات بیننده را تحلیل و بررسی کند، محتوا تولید نماید و تجربیات تعاملی ایجاد نماید.
نرم افزارهای پخش پادکست و محتواهای صوتی و تصویری، از هوش مصنوعی برای سفارش موسیقی بر مبنای تاریخچه گوش دادن به کاربر استفاده می نماید و فهرست های پخش شخصی سازی شده ای بوجود می آورد که کاربران را درگیر می کند و به آنها امکان می دهد هنرمندان جدید را کشف کنند.
خودرو
هوش مصنوعی در خط مقدم صنعت خودرو قرار دارد و پیشرفت هایی را در رانندگی خودران، تعمیر و نگهداری پیشبینی کننده و دستیارهای شخصی در خودرو تقویت می کند. سیستم های هوش مصنوعی می توانند داده های حسگرها و دوربین ها را برای حرکت در جاده ها، پیشگیری از برخورد، و بروزرسانی های ترافیکی در زمان واقعی پردازش کنند.
شرکت های پیشران صنعت خودروسازی و تولید خودرو های الکتریکی، از فناوری هوش مصنوعی برای فعال کردن رانندگی نیمه خودکار، کمک به کارهایی مانند حفظ خطوط، حفظ سرعت و پارکینگ خودکار استفاده می نماید.
رسانه های اجتماعی
هوش مصنوعی، پلت فرم های شبکه های اجتماعی را با شخصی سازی فیدهای محتوا، شناسایی اخبار جعلی و بهبود تعامل کاربران بالا می برد. الگوریتم های هوش مصنوعی رفتار کاربر را برای سفارش پست ها، تبلیغات و ارتباطات مرتبط تحلیل و بررسی می کنند.
اغلب شبکه های اجتماعی، از هوش مصنوعی برای متناسب کردن محتواهای نمایش داده شده و شخصی سازی شده به کاربر استفاده می نماید و محتوایی را به کاربران نشان داده است که با علایق و الگوهای تعامل آنها مطابقت دارد.
بازاریابی
هوش مصنوعی در بازاریابی به کسب و کارها کمک می نماید تا رفتار مشتری را دریابند، کمپین ها را بهینه کنند و تجربیات شخصی را عرضه کنند. ابزارهای هوش مصنوعی می توانند داده ها را برای شناسایی گرایش ها، تقسیم بندی مخاطبان و خودکارسازی ارسال محتوا تحلیل و بررسی کنند.
پلتفرم های بازاریابی دیجیتال، از هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی تعاملات مشتری و بهینه سازی کمپین های ایمیل برای تعامل و نرخ تبدیل بهتر استفاده می نمایند.
ربات های گفت وگو
چت روبات های مجهز به هوش مصنوعی، می توانند پشتیبانی فوری مشتری، پاسخگویی به سوالات و کمک به انجام وظایف شبانه روزی را عرضه می کنند. این روبات های گفتگو می توانند خدمات مختلفی را از پاسخ گویی به سوالات متداول مشتریان تا مسائل پیچیده خدمات مشتری را عرضه کنند.
بسیاری از وبسایت های تجارت الکترونیک از روبات های چت جهت کمک به مشتریان در تجربه خرید، پاسخ دادن به سؤالات در ارتباط با محصولات، سفارش ها و بازگشت استفاده می نمایند.
امور مالی
هوش مصنوعی در صنعت بانکداری و مالی به بهبود مدیریت ریسک، کشف تقلب و راهبردهای سرمایه گذاری کمک کرده است. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند داده های مالی را برای شناسایی الگوها و پیشبینی تحلیل و بررسی کنند و به کسب و کارها و افراد در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنند.
نجوم
یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی، حوزه نجوم و اخترشناسی است. هوش مصنوعی به اخترشناسان در تحلیل و بررسی حجم وسیعی از داده ها، شناسایی اجرام آسمانی و کشف پدیده های جدید کمک می نماید. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند داده های تلسکوپ ها و ماهواره ها را پردازش کنند و تشخیص و طبقه بندی اجرام نجومی را خودکار کنند.
هوش مصنوعی می تواند به تحلیل و بررسی داده های تلسکوپ های فضایی، کمک نماید و با شناسایی تغییرات ظریف در روشنایی ستاره ها زمینه را برای کشف سیارات فراخورشیدی فراهم بیاورد.
امنیت داده ها
فناوری هوش مصنوعی با شناسایی و پاسخگویی به تهدیدهای سایبری در زمان مناسب، امنیت داده ها را زیاد می کند. سیستم های هوش مصنوعی می توانند ترافیک شبکه را کنترل کنند، فعالیتهای مشکوک را شناسایی کنند و به صورت خودکار خطرات را کاهش دهند.
پلتفرم های امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی، از یادگیری ماشینی برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات سایبری بالقوه استفاده می نمایند و از سازمان ها در مقابل نقض داده ها و حملات محافظت می کنند.
سفر و حمل و نقل
هوش مصنوعی، توانسته است فرایند سفر و حمل و نقل را با بهبود برنامه ریزی مسیر، مدیریت جریان ترافیک و بهبود تجربه مسافران، تحول ببخشد.
سیستم های مجهز به هوش مصنوعی می توانند داده ها را برای پیشبینی تاخیرها، بهینه سازی زمان بندی ها و عرضه بروزرسانی های بی درنگ به مسافران تحلیل و بررسی کنند.
خطوط هوایی از هوش مصنوعی برای پیشبینی تاخیرهای پرواز بر مبنای عوامل مختلف مانند شرایط آب و هوایی و ترافیک هوایی، استفاده می نمایند و به آنها اجازه می دهد ضمن مدیریت دقیق برنامه ها، تازه ترین تغییرات را به صورت فعالانه به مسافران اطلاع دهند.
هوش مصنوعی مولد
جدیدترین و محبوب ترین اپلیکیشن هوش مصنوعی امروزی Generative AI است. هوش مصنوعی مولد از مدلهای یادگیری ماشین برای ایجاد محتوای جدید، از متن و تصویر گرفته تا موسیقی و ویدیو استفاده می نماید. این مدلها می توانند خروجی های واقعی و خلاقانه تولید کنند و زمینه های مختلفی مانند هنر، سرگرمی و طراحی را تقویت نمایند.
دستیارهای مبتنی هوش مصنوعی، می توانند متنی شبیه انسان تولید نماید و برنامه هایی مانند ایجاد محتوای خودکار، روبات های چت و دستیارهای مجازی را به مخاطب ارائه نماید.
هوش مصنوعی مولد، هوش مصنوعی را با تشکیل محتوای اصلی، مانند متن، تصاویر و کد، بر مبنای درخواست های کاربر، ارتقا می دهد. برخلاف هوش مصنوعی سنتی، بر خلاقیت و تعاملات انسان مانند تمرکز می کند و فرصت های جدیدی را در زمینه هایی مانند هنر، خدمات مشتری و توسعه نرم افزار باز می کند و نحوه کار و نوآوری ما را باردیگر تعریف می کند.
یادگیری ماشینی
یادگیری ماشین، زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی، شامل الگوریتم های آموزشی برای یادگیری از داده ها و پیشبینی یا تصمیم گیری بدون برنامه نویسی صریح است. این ابزار فناورانه، در صنایع مختلف، از مراقبت های بهداشتی و مالی گرفته تا بازاریابی و فناوری، به کار می آید.
پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال، از یادگیری ماشین برای تحلیل و بررسی عادات تماشا استفاده می نماید و نمایش ها و فیلمهای متناسب با اولویت های هر کاربر را سفارش می کند و تجربه پخش جریانی را بهبود می بخشد.
گام گذاشتن معاونت علمی در راه توسعه هوش مصنوعی
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با عنایت به تأکیدات اسناد بالادستی و توجه جدی دولت به نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بعنوان نهاد حمایتی در کشور، مکلف به توسعه این فناوری در کشور شده است و در این راستا، برنامه های مختلفی برای توسعه تکنولوژی های جدید و بخصوص هوش مصنوعی درنظر گرفته است.
توسعه زیرساخت های لازم برای ارتقای کاربردها و توسعه محصولات و ابزارهای هوش مصنوعی، یکی از اقداماتی است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بر آن اهتمام دارد. این نهاد از راه پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و خلاق، عرضه تسهیلات مالی، مشاوره، و شبکه سازی، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به توسعه این فناوری کمک می نماید.
معاونت علمی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت های مالی و سرمایه گذاری های خطرپذیر را به شرکتهای دانش بنیان اختصاص می دهد.
همچنین با تکیه به قانون جهش تولید برای تأمین منابع مالی برای پژوهش و توسعه (R&D)، این نهاد به شرکت ها کمک می نماید تا برای طرح های پژوهش و توسعه و رسوخ نوآوری های بیش تر در زمینه های مختلف، از حمایت های اعتبار مالیاتی شوند.
معاونت علمی به تسهیل ارتباطات میان شرکت ها، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان در ابعاد بین المللی می پردازد و با تشکیل بستر بازارهای خارجی، زمینه را برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان همچون حوزه هوش مصنوعی و صادرات آنها فراهم می آورد.

1403/10/26
11:17:12
5.0 / 5
8
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , الكترونیك , بین المللی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NeoPedia