NeoPedia
در قالب یك پژوهش بررسی شد

برنامه درسی پوچ مغفول یا بی اثر؟

برنامه درسی پوچ مغفول یا بی اثر؟

به گزارش نئوپدیا برپایه نتایج به دست آمده از یك پژوهش و بر مبنای نظر متخصصان برنامه ریزی درسی، برنامه درسی پوچ مورد غفلت واقع شده است، اما بر مبنای نظر متخصصان آموزش پزشكی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بی اثر است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، حبیب الله رضایی و نیكو یمانی در مقاله ای به بررسی "برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی اثر؟ " پرداختند.
یكی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهش های اندكی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بی توجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم برنامه درسی پوچ از دیدگاه های مختلف است. این مساله كه اندیشمندان حوزه مطالعات برنامه درسی در مورد برخی تعاریف و مفاهیم بحث و چالش دارند، سوژه جدیدی نیست.
با توجه به نتایج این مقاله، صاحب نظران برنامه ریزی درسی و صاحب نظران آموزش پزشكی تعریف متفاوتی از برنامه درسی پوچ عرضه كرده اند. واژه های لاتین متفاوت و معانی فارسی متفاوت برای این مفهوم به كار رفته است. همچون معانی لغوی متفاوت برای این واژه، می توان به برنامه درسی بی اثر، برنامه درسی مورد غفلت واقع شده یا مغفول، برنامه درسی عقیم، برنامه درسی خنثی، برنامه درسی حذف شده و برنامه درسی كنار گذاشته شده اشاره نمود.
از دیدگاه صاحب نظران برنامه ریزی درسی، برنامه درسی پوچ موضوعاتی است كه تدریس نشده است و باید راهكارهایی برای بازگرداندن آنان به برنامه درسی پیدا كرد. از دیدگاه این متخصصان اهمیت این موضوعات كمتر از موضوعاتی نیست كه تدریس می شود.
در این مطالعه مروری پایگاه های اطلاعاتی فارسی شامل SID، Iranmedex، Irandoc و Magiran با كمك كلید واژه های برنامه درسی پوچ، برنامه درسی حذف شده، برنامه درسی مغفول، برنامه درسی بی اثر، برنامه درسی خنثی و همین طور پایگاه های اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed central و Eric و موتور جستجو Google scholar با كلید واژه هایNull curriculum، Neglected curriculum، omitted curriculum مورد جستجو قرار گرفت.
در این جستجو ۷۰ مقاله و۱۵ كتاب به دست آمد كه به نحوی با برنامه درسی پوچ در ارتباط بودند. بعد از مطالعه آنها، ۱۸ مقاله و كتاب كه به هدف مطالعه نزدیك تر بود مورد استفاده قرار گرفت. دو دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزش پزشكی در مورد برنامه درسی پوچ شناسایی و برمبنای نظرات متخصصان برنامه ریزی درسی، برنامه درسی پوچ آن چیزی است كه مورد غفلت واقع شده است ولی برمبنای نظرات متخصصان آموزش پزشكی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بی اثر است.
نتایج این تحقیق حاكی از این است كه با عنایت به تعریف متفاوت برنامه درسی پوچ از دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزش پزشكی پیشنهاد می شود، كسانی كه قصد استفاده كاربردی از این مفهوم دارند در ابتدا تعریف خودرا بر اساس یكی از این نظرات مشخص كنند تا در ادامه كار گرفتار سردرگمی نشوند.
این مقاله در"مجله ایرانی آموزش در علوم پزشكی" دانشگاه علوم پزشكی اصفهان منتشر گردید.




1398/03/05
14:49:51
5.0 / 5
4369
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NeoPedia