رشد واقعی شرکت های دانش بنیان با حضور در بازار نوآفرین
به گزارش نئوپدیا، معاون علمی رییس جمهور اظهار داشت: بازار نوآفرین با دو تابلوی رشد و تابلوی دانش بنیان به وجود آمد و بنظر می رسد از رهگذر این اقدام، تحول بزرگی در حوزه رشد واقعی شرکت های دانش بنیان رقم بخورد.
به گزارش نئوپدیا به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، آئین آغاز معاملات بازار نوآفرین فرابورس ایران، امروز با حضور معاون علمی رئیس جمهور در محل سازمان فرابورس ایران برگزارشد.
حسین افشین با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای توسعه یافتگی در حوزه دانش بنیان ها، بحث تأمین مالی از بازارهای مختلف است، اظهار داشت: شاخص GII یکی از مولفه هایی است که کشورها را بر مبنای پارامترهای نوآورانه و فناورانه بررسی می کند و در این فضا، یکی از مهم ترین پارامترها در این شاخص که امتیاز کشورها را بالا می برد، بحث های تأمین مالی است.
وی افزود: تأمین مالی به شکل سنتی نه امتیازآور بوده و نه برای شرکت ها آورده ای دارد. ازاین رو، شرکتهای دانش بنیان برای توسعه و رسیدن به اهداف بالاتر، باید دسترسی ساده تری به منابع مالی داشته باشند که در این فضا یکی از بهترین دسترسی ها، بازار سرمایه است.
به قول او، در گذشته اتصال شرکت ها به فرابورس و بورس امری به غایت دشوار بود چونکه قاطبه این شرکت ها نوآور بودند و بنابراین ریسک بالایی داشتند اما با ابتکاری که به وجود آمد، بازار نوآفرین با دو تابلوی رشد و تابلوی دانش بنیان ایجادشد و به نظر می آید از رهگذر این اقدام، تحول بزرگی در زمینه رشد واقعی شرکتهای دانش بنیان رقم بخورد.
معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه گاها وقتی از رشد شرکتهای دانش بنیان سخن به میان می آید، تعداد شرکت ها معیار رشدیافتگی در نظرگرفته می شود، خاطرنشان کرد: کمیت همه ماجرا نبوده و چندان شاخص درست و مکفی ای محسوب نمی شود چونکه رشد شرکتهای دانش بنیان باید عمیق و بر مبنای کیفیت آنها صورت بگیرد.
به گفته او، یکی از عواملی که کیفیت رشد شرکتهای دانش بنیان را محقق می کند، دسترسی آنها به منابع مالی و بازار سرمایه است.
۹ شرکت دانش بنیان در بازار نوآفرین پذیرش دارند
افشین افزود: حداقل ۱۵ شرکت در بازار نوآفرین پذیرش داریم که از این تعداد ۹ شرکت، دانش بنیان هستند و امید آن می رود که تعداد این شرکت ها افزایش پیدا کند.
معاون علمی رئیس جمهور همینطور در جمع خبرنگاران بر هدف ایجاد بازار نوآفرین اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مهم ترین مواردی که می تواند یک بازار و یک جریان را رشد بدهد، بحث های تأمین مالی است. در این فضا، راحت ترین و بهترین نوع تأمین مالی ای که در دنیا وجود دارد، بازارهای سرمایه هستند نکته ای که وجود دارد اینست که چنین بازارهایی برای شرکتهای بزرگ در دسترس بود و آنها می توانستند از راه فرابورس و بورس سهام خویش را عرضه کنند اما برای شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد این امکان وجودنداشت با همت و توان فرابورس و بورس این بازار آماده شد و میتوان اظهار داشت که ۹ شرکت دانش بنیان، یازده مرکز رشد و پانزده شرکت پذیرش دارند و عرضه اولیه سهام برای نخستین شرکت امروز انجام شد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: عرضه و حضور شرکتهای دانش بنیان در فرابورس این نوید را می دهد که کیفیت شرکتهای دانش بنیان و کیفیت تولیدات آنها افزوده شده و بتوانند رشد بزرگتری رقم بزنند.
وی همینطور تصریح کرد: شرکت ها با حضور در بازار نوآفرین از تمام مزایای بازار اول و دوم بهره مند می شوند و نقدشوندگی سهام، دسترسی شان به بازار سرمایه با سهولت بیشتری صورت می گیرد.
محمدعلی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در آیین شروع به کار رسمی معاملات بازار نوآفرین فرابورس اظهار داشت: دستورالعمل بازار نوآفرین سال قبل تدوین شد و ۱۵ شرکت پذیرش شدند و امروز نخستین معاملات آن آغاز می شود. این بازار مکمل باقی ابزارها و بازارها است و خاصیت بازار نوآفرین تمرکز بر شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی است.
وی افزود: تعداد شاغلان شرکتهای پذیرش شده فرابورس با افزایش ۲۵ درصدی از ۷۵ هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و ۱۳۰۰ میلیارد تومان از راه صندوق های فرابورس تأمین مالی شده است.
به گفته او، تا پایان ۹ ماهه ۱۴۰۳، ۱۲ همت از راه کراد فاندینگ ۷.۴۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی شده است و پیشبینی می نماییم که تا آخر سال به ۱۰ همت برسد.
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران اضافه کرد: حداقل سرمایه شرکت ها برای بازار نوآفرین ۱۰ میلیارد تومان و حداکثر ۵۰ میلیارد تومان بوده و باید دارای طرح توجیهی سوددهی است.
وی همینطور پشتیبانی از شرکتهای درحال رشد، ایجاد فضای رشد، شفاف سازی، برندسازی و معرفی به بازار کسب و کار و ایجاد فصای حاکمیت شرکتی را از اهداف راه اندازی این بازار دانست.
حجت الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیگر سخنران این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: در بحث دانش بنیان ها تجاری سازی آنها اهمیت بالایی دارد. در این فضا بازار نوآفرین فرآیند تجاری سازی را کارآمدتر کرده و به آن سرعت می بخشد.
به گفته او، مهم ترین مسئله در بازار نوآفرین بحث ارزش گذاری است و امید آن می رود که بازار نوآفرین به یکی از بازارهای بزرگ کشور بدل شود.
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب