ارائه نیازهای فناورانه 13 شرکت و نهاد در ششمین نمایشگاه تستا
نئوپدیا: نمایشگاه تستا با تسهیل ارتباط بین فناوران، شرکت های دانش بنیان و محققان با صنعت و ارائه نیازهای فناورانه شرکتها و نهادهای مختلف از 23 تا 26 آذرماه در نمایشگاه بین المللی انجام می شود.
به گزارش نئوپدیا به نقل از مهر، تجاری سازی تحقیقات و شناسایی نیازهای فناورانه و ارتباط صنعت و دانشگاه از مسائل مهمی است که امروزه در اولویت های اصلی نظام علم، فناوری و نوآوری ایران قرار دارد. به همین دلیل ایجاد بستری برای ارائه نیازهای فناورانه صنایع و شرکت های مختلف می تواند راهی برای بهبود ارتباط میان محققان و صنایع باشد.
یکی از اساسی ترین ابزارهای ترویج نوآوری و توسعه فناوری در دنیا «نمایشگاه های تقاضا محور» هستند که با نام Reverse Expo شناخته می شوند. در این نوع نمایشگاه ها بر خلاف نمایشگاه های سنتی، سازمان ها و شرکت هایی که نیازمند توسعه فناوری هستد، فرصتی برای مطرح کردن نیازهای فناورانه خود در قالب غرفه های نمایشگاهی پیدا می کنند. همین طور این نمایشگاه ها فرصتی فراهم می آورد تا فناوران، شرکت های دانش بنیان و محققان بتوانند راهکارهای خلاقانه و فناورانه خودرا برای رفع نیازهای مطرح شده ارایه کنند. برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند در تجاری سازی تحقیقات و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه نقش مهمی داشته باشد.
نمایشگاه «تقاضای ساخت و تولید ایرانی« (تستا) یک نمونه از نمایشگاه های تقاضا محور در سطح ملی است که در سالهای اخیر توانسته در پشتیبانی از تولیدات داخلی و ارتقای نوآوری در کشور نقش اساسی ایفا کند. تا کنون پنج دوره نمایشگاه تستا برگزار شده است و امسال نیز همزمان با نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار» در هفته پژوهش از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ آذرماه سال ۱۴۰۳ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) انجام می شود.
جایگاه پژوهش های تقاضامحور در برنامه هفتم توسعه
در برنامه هفتم پیشرفت کشور به موضوع تقاضامحوری با عنوان «حمایت از تحقیقات هدفمند و تقاضامحور تاکید گردیده است و عنوان شده که این مساله در راه توسعه فناوری نقش محوری بازی می کند.
بر همین اساس برگزاری نمایشگاه های تقاضامحور مانند «تستا» یکی از قدمهای مهم در راه اجرائی کردن برنامه هفتم توسعه کشور است. رویکرد معکوس نمایشگاه تستا علاوه بر رونق تولید داخلی، به ارتقای سطح نوآوری و توسعه فناوری در کشور کمک کرده و فضای مناسبی را برای توسعه همکاریهای فناورانه به وجود می آورد.
بر اساس اعلام دبیرخانه نمایشگاه تستا؛ در یکی از دوره های این نمایشگاه بالاتر از ۱۵۰ نشست B2B میان فناوران و صنایع برگزار شده که منجر به عقد ۵۰ تفاهم نامه همکاری شده است. همین طور در یکی از دوره های نمایشگاه تستا ارائه نیازهای در رابطه با صنعت نفت منجر به توسعه فناوری های جدیدی در عرصه حفاری و بهره برداری شد که قبل از آن نیازمند واردات بودند. به همین دلیل می توان اظهار داشت که این نمایشگاه ها با بوجودآوردن فضای تعاملی میان عرضه کنندگان فناوری و صنایع نقش مهمی در هدایت و جهت دهی به مطالعه و توسعه دارند و در نهایت می توانند به توسعه پایدار اقتصادی کمک کنند.
ساختار و پروسه برگزاری نمایشگاه تستا
فرآیندهای اجرائی این نمایشگاه شامل مراحل مختلف شناسایی نیازهای فناورانه توسط صنایع، ارزیابی توانمندی فناوران و برگزاری جلسات B2B و رویدادهای Riverse Pithch است.
در مرحله شناسایی نیازهای فناورانه، صنایع مختلف نیازهای فناورانه خودرا شناسایی و مستند می کنند. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی ممکنست نیاز به یک راه حل جدید برای بهبود پروسه تولید خود داشته باشد. این نیازها در قالب فرم های مشخصی گردآوری می شوند تا فناوران بتوانند به آنها پاسخ دهند. این نیازمندی ها در قالب غرفه های نمایشگاهی و یا در رویدادهای «ریورس پیچ» توسط متقاضیان فناوری در این نمایشگاه ارائه می شوند.
پس از شناسایی نیازها، فناوران مختلف ارزیابی می شوند تا توانایی آنها در پاسخ گویی به این نیازها بررسی شود. به عنوان نمونه، تیمی از کارشناسان دانشگاهی ممکنست بررسی نمایند که چطور میتوان یک تکنولوژی نوین را برای حل چالش های یک صنعت خاص به کار گرفت. این ارزیابی ها بمنظور انطباق بهتر فناوری ها با نیازهای صنعت به انجام می رسد.
مرحله برگزاری جلسات B2B و رویدادهای Reverse Pitch شامل جلسات مستقیم میان فناوران و صنایع است. به عنوان مثال، در یک جلسه B2B، یک شرکت صنعتی و یک تیم فناور می توانند بطور مستقیم درباره ی مشکلات فناورانه بحث کنند و راهکارهای ممکن را عرضه کنند. رویدادهای Reverse Pitch نیز فرصتی برای صنایع است تا نیازهای خودرا برای فناوران شرح دهند و فناوران با ایده های خود به این نیازها پاسخ دهند.
بخش های مختلف نمایشگاه
نمایشگاه تستا شامل بخش های مختلفی نظیر غرفه های شرکت های متقاضی فناوری، نشست های B2B، کارگاه های آموزشی، و های مشاوره ای است. این کارها بمنظور ترویج همکاری و تبادل دانش تخصصی میان فناوران و صنایع برگزار می گردند.
غرفه های شرکت های متقاضی فناوری فضایی را برای ارائه نیازهای فناورانه شرکتها و سازمان ها فراهم می آورند. این غرفه ها فرصتی برای فناوران است که با نیازهای صنایع آشنا گردند و راهکارهای خودرا برای مشکلات موجود پیشنهاد دهند.
نشست های B2B فضای مذاکرات مستقیم میان فناوران و صنایع را فراهم می کنند. در این جلسه ها، شرکتها و فناوران می توانند بطور مستقیم درباره ی نیازها و راهکارهای فناورانه بحث کنند و به توافقات اولیه برای همکاری دست یابند. این جلسه ها به تسهیل ارتباطات تجاری و توسعه همکاریهای فناورانه کمک می کنند.
نشست های تخصصی فضایی را برای تبادل دانش، تقویت مهارت ها و به اشتراک گذاری تجربیات فراهم می کنند. این کارگاه ها به ارائه مفاهیم نوین در حوزه های مختلف علمی و فناورانه می پردازند و با بهره بردن از حضور اساتید و متخصصان برجسته، فرصت مناسبی برای یادگیری و به روز شدن دانش تخصصی فراهم می کنند.
حضور ۱۳ شرکت در نمایشگاه تستا ۱۴۰۳
در نمایشگاه تستای امسال که از فردا؛ جمعه ۲۳ آذرماه شروع می شود، ۱۳ شرکت و نهاد دولتی، نیازهای فناورانه خودرا ارائه می کنند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکت های آب و فاضلاب کشور، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب و شرکت های آب منطقه ای، شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، شرکت همراه اول، شرکت زامیاد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت ایران خودرو دیزل، سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و پلیس راهنمایی و رانندگی همچون نهادها و شرکت هایی هستند که در این نمایشگاه به ارائه نیازهای فناورانه خود می پردازند. محققان، فناوران و شرکت های دانش بنیان می توانند با حضور در این نمایشگاه از این فرصت بهره گیرند و راهکارهای خودرا برای حل این نیازها عرضه کنند.
منبع: نئوپدیا
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب