NeoPedia
گزارش نئوپدیا؛

نفوذ هوش مصنوعی به فضای خبر و تولید محتوا

نفوذ هوش مصنوعی به فضای خبر و تولید محتوا

به گزارش نئوپدیا، ۳۰ شرکت خلاق و دانش بنیان در حوزه خبر و رسانه در نمایشگاه رسانه های ایران شرکت کرده اند و محصولات نوآورانه ای را در عرصه تولید محتوا ارائه می دهند.



به گزارش نئوپدیا به نقل از مهر مستقر در نمایشگاه رسانه های ایران، همزمان با برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران، بخش ویژه ای تحت عنوان «نوآوری و تکنولوژی های جدید حوزه رسانه» با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی بوجود آمده است.
این بخش بستر جدیدی برای حضور پررنگ شرکتهای دانش بنیان و خلاق فعال در حوزه رسانه و تولید محتوا بعنوان ابزارهای جدید تولیدات رسانه ای در این دوره از نمایشگاه بوجود آورده که می تواند فرصت خوبی برای شبکه سازی و تقویت ارتباط میان اعضای جدید و پیشروی حوزه تولید محتوا و رسانه با سایر اهالی رسانه فراهم آورد.
حضور ۳۰ شرکت دانش بنیان حوزه رسانه و خبر در نمایشگاه رسانه های ایران
حدود ۳۰ شرکت دانش بنیان و خلاق در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و دستاوردها و محصولات خود در عرصه تولید محتوا و رسانه را بری مخاطبان خود عرضه کرده اند؛ خبرنگار مهر گزارشی از دستاوردهای شرکتهای حاضر در این نمایشگاه تهیه کرده است که در نوشتار زیر می خوانید.
شرکت نوآوران ارتباطات امید شرکت دانش بنیان پژوهشی فعال در صنعت فناوری رسانه است؛ طراحی و تولید سخت افزارهای پردازش، فشرده سازی و ارسال صدا و تصویر و راهکارهای نرم افزاری برای عرضه خدمات ارزش افزوده و تعامل با مخاطبین در این شرکت منجر به تولید تعدادی محصولات جدید شده است. همچون محصولات این شرکت میتوان به فشرده سازهای صدا و تصویر حرفه ای اشاره نمود که این شرکت نخستین و تنها تولید کننده داخلی آن در کشور است.
ارائه خدمات پخش زنده ابری و پخش زنده رویداد در وبسایت اختصاصی توسط دانش بنیان ها
یکی دیگر از محصولات این شرکت «استریمینگ» نام دارد که از خصوصیت های آن میتوان به قابل حمل بودن و کاربری آسان، تجمیع پهنای باند برای ارسال کیفیت بالاتر تصاویر، قابلیت استفاده از چند سیمکارت موبایل اشاره نمود. از دیگر خدمات این شرکت میتوان به «پخش زنده ابری» اشاره نمود که از راه آن پخش زنده بر بستر اینترنت بدون احتیاج به ip ثابت، قابلیت ارسال یک کانال به چند مقصد، پخش زنده رویداد در وبسایت اختصاصی و قابلیت استفاده در vimix، obs و دیگر نرم افزارهای استریمینگ امکان پذیر است.
امکان پخش زنده همزمان برای کاربران در شبکه های اجتماعی
از سوی دیگر یک شرکت دانش بنیان با عرضه یک پلت فرم تحت عنوان «میرول»، امکان پخش زنده همزمان را برای کاربران فراهم می آورد و تولید کنندگان محتوای ویدئویی می توانند با تنها یک پخش زنده ارسالی برنامه های خویش را در شبکه های اجتماعی و پلت فرم های ویدئویی به صورت زنده و همزمان پوشش دهند.
این پلت فرم ضمن حفظ کیفیت پخش، کاهش هزینه های مالی و سخت افزاری را برای افزایش جامعه مخاطبان و کاربران فراهم می آورد. از قابلیت های این پلت فرم میتوان به آرشیو و دانلود پخش زنده، بازپخش برنامه های آرشیوی، پخش اختصاصی با امکان شخصی سازی پلیر، پنل مدیریت کاربران سازمانی و گروهی و استریم فایل بارگذاری شده اشاره نمود.
آنالیز داده خاص زبان فارسی برای پردازش محتوای رسانه ها
یکی دیگر از شرکتهای حاضر در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران، شرکت مشاوران مدیریت هما پلاس نام دارد که از سال ۱۳۸۷ به صورت کاملا تخصصی و با گرد هم آوردن کارشناسان متخصص هوش مصنوعی و علوم داده مبادرت به توسعه ابزارهای جمع آوری و آنالیز داده خاص زبان فارسی برای پردازش محتوای رسانه ها و شبکه های اجتماعی کرده است.
این شرکت نخستین سامانه «پایش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فارسی زبان» را با عنوان هشتگ راه اندازی کرده است. این سامانه اخبار، نظرات و مطالب انتشار یافته در فضای مجازی را با دقت تحلیل کرده و وضعیت را به صورت لحظه ای به کاربران گزارش می دهد.
تحلیل دیدگاه ها و استخراج سوگیری مثبت، منفی یا خنثی / تهیه بولتن خبری خودکار
از قابلیت های این سامانه میتوان به تحلیل دیدگاه ها و استخراج سوگیری مثبت منفی یا خنثی، دسته بندی موضوعی مطالب به صورت خودکار، امکان تهیه بولتن خبری به صورت خودکار، عرضه ابرواژه از مطالب منتخب در چارچوب گرافیکی مناسب، قابلیت دریافت خروجی به صورت های مختلف همچون اپلیکیشن موبایل، وب سرویس، صفحه وب، فایل های مایکروسافت، آفیس و پی دی اف، قابلیت جستجو در اطلاعات و اعمال انواع فیلترها اشاره نمود.
راه اندازی نخستین سامانه هوشمند پردازش زبان طبیعی توسط دانش بنیان ها
یکی دیگر از شرکتهای دانش بنیان با سامانه «تحلیل معنایی متون سمنتا» که حاصل تلاش متخصصان علوم شناختی، هوش مصنوعی و تحلیل داده در ایران است در نمایشگاه رسانه های ایران حضور پیدا کرده است. سمنتا بعنوان نخستین سامانه هوشمند پردازش زبان طبیعی کشور، امکان تحلیل معنایی متون همچون متون خبری انتشار یافته به زبان های انگلیسی و فارسی را برای سیاست مداران، مدیران، کارشناسان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی و علاقه مندان حوزه خبر فراهم می آورد.
این سامانه شامل سرویسهای شبکه های معنایی، جستجوی معنایی، تشخیص شخصی سازی، تشخیص لحن تهدید و فرصت و تحلیل احساس مبتنی بر جنبه است و با به کارگیری آنها در متون خبری به شناسایی و استخراج روشهای فنی شناختی، قاب بندی ها، بازیگران اصلی، مضامین و موضوعات اصلی موجود در متون خبری انتشار یافته می پردازد.
شرکت دانش بنیان امینا گروپ از دیگر شرکتهای حاضر در این نمایشگاه به حساب می آید که در زمینه تبلیغات در فضای مجازی، طراحی، سئو (بهینه سازی)، پشتیبانی وب سایت همراه با مدیریت پیج های شبکه های اجتماعی فعالیت دارد.
ا فزایش امنیت سایبری سایت ها و مدیریت تبلیغات در فضای مجازی
از خدمات این شرکت میتوان به طراحی سایت، تهیه محتوا، طراحی گرافیک، تبلیغات در فضای مجازی، مشاوره تخصصی، مدیریت شبکه های اجتماعی، خدمات بین المللی اشاره نمود. این شرکت می تواند در حوزه طراحی سایت خدماتی چون افزایش امنیت سایبری، افزایش سرعت سایت و پشتیبانی و نگهداری سایت را عرضه نماید.
یک شرکت دیگر که با راه اندازی سامانه ترندا در زمینه پایش و تحلیل اخبار رسانه های آنلاین و مطبوعات و شبکه های اجتماعی فعالیت دارد با پایش محتوایی بیشتر از ۳۰۰۰ رسانه مکتوب و آنلاین و پایش تمام مطالب انتشار یافته در شبکه های اجتماعی جوابگوی نیاز ادارات، سازمان ها، روابط عمومی ها، گروه ها و اشخاص در این حوزه می باشد.
سامانه ترندا متناسب با نیاز کاربران، اخبار و محتوای انتشار یافته را پالایش و تحلیل کرده و نتایج را با ابزار بولتن ساز در چارچوب بولتن خبری و گزارش های اینفوگرافیک و تحلیلی عرضه می دهد. رصد و پایش اخبار، بولتن ساز آنلاین، نشر محتوا سرویس نمودارها و گزارشات، بولتن ساز آفلاین و گزارش عملکرد از خدمات قابل عرضه این شرکت به حساب می آید.
شرکت دانش بنیان «دیتاک» از دیگر شرکت هایی است که با تاکید بر دانش و تجربه چندین ساله در حوزه کلان داده و هوش مصنوعی، خدمات و محصولات متنوعی را برای تبدیل دیتای پراکنده به دانش منسجم و کاربردی عرضه می کند. سامانه روابط عمومی، اتاق وضعیت فضای مجازی و گزارش های تحلیلی همچون خدمات شرکت دیتاک در این عرصه هستند. این شرکت جهت کمک به پژوهشگران و صاحبان کسب و کار در حوزه دیتا محصول بومی و دانش بنیان سکو را عرضه نموده است.
شناسایی شایعه و مدیریت بحران در فضای مجازی
این شرکت خدماتی چون مدیریت یکپارچه شبکه های اجتماعی، شناخت رقبا، تحلیل و مقایسه برند آنها، شناسایی شایعه تا جلوگیری یا مدیریت بحران، شناخت منبع انتشار شایعه و شبکه انتشار، روند انتشار عرضه می دهد.
پردازش کلان داده های شبکه های اجتماعی با هوش مصنوعی
«لایف وب» هم شرکتی دانش بنیان است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خویش را در زمینه عرضه و اجرای راهکارهای نوین به سازمان ها و کسب و کارها شروع کرده است. لایف وب کلان داده شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و رسانه های چاپی را جمع آوری می کند و با پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تحلیل کمی و کیفی آنرا فراهم نموده است.
سرویس ها و خدمات این شرکت امکان آنالیز وضع موجود، تحلیل رفتار مشتریان و جذب مشتریان بالقوه را فراهم آورده و در همین راستا محصولات و سرویسهای متنوعی در اختیار سازمان ها، برندها، صاحبان کسب و کارها، روابط عمومی ها قرار گرفته است.


منبع:

1402/12/05
09:37:58
5.0 / 5
383
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , بین المللی , پژوهش
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
NeoPedia