NeoPedia
معاون بنیاد ملی نخبگان خبر داد؛

شناسایی حدود ۷۰۰ هزار استعداد برتر دانش آموزی

شناسایی حدود ۷۰۰ هزار استعداد برتر دانش آموزی

به گزارش نئوپدیا، معاون مستعدان و آینده ساران بنیاد ملی نخبگان از شناسایی حدود 700 هزار استعداد برتر آگاهی داد و اظهار داشت: 28 هزار مجموعه مردمی در عرصه تربیت و آموزش دانش آموزان نیز شناسایی شده اند.



به گزارش نئوپدیا به نقل از بنیاد ملی نخبگان، رسول محمدقلی ضمن اشاره به اجرای برنامه ملی شهاب از سال ۹۳، اظهار داشت: این برنامه برای شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با محوریت دانش آموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی اجرا شد.
وی اضافه کرد: در این برنامه، استعداد دانش آموزان در یک پروسه ارزیابی در ۸ حوزه برمبنای روش گاردنر مورد شناسایی قرار می گرفتند و اگر از سه معلم، دو معلم به استعداد خاصی در فرد تاکید می کردند، آن دانش آموز در عرصه استعدادی مدنظر به عنوان استعداد برتر شناسایی می شد.
شناسایی حدود ۷۰۰ هزار استعداد برتر
محمدقلی افزود: در این روش که در همه مناطق آموزش و پرورش کشور برگزار گردید، حدود ۱۰ درصد از جامعه دانش آموزان به عنوان استعداد برتر شناسایی شدند؛ این یعنی شناسایی حدود ۷۰۰ هزار استعداد برتر.
وی اشاره کرد: نکته جالب این که از این تعداد تنها بخش بسیار کمی وارد مدارس استعداد درخشان می شدند که این تعداد عموماً استعدادهای برتر حوزه تحصیلی بودند. به عبارت بهتر، بخش زیادی از استعدادهای شناسایی شده در مراکز و مدارسی غیر از استعداد درخشان به تحصیل خود ادامه می دادند.
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان افزود: برخی از دانش آموزان شناسایی شده در طرح شهاب که در مدارس سمپاد ادامه تحصیل دادند، در نهایت در آزمون سراسری نیز موفق شدند به رتبه های برتر دست یابند. با این وجود، باید اذعان کرد برنامه ملی شهاب هیچ طرح و اقدامی برای هدایت و پشتیبانی از استعدادهای شناسایی شده نداشت و این یک خلأ و چالش بزرگ برای این برنامه ملی بود.
بنیاد ملی نخبگان اعتبار و بودجه لازم برای حمایت و هدایت ۷۰۰ هزار دانش آموز شهابی را ندارد
محمدقلی اشاره کرد: برگزیدگان دوره اول برنامه ملی شهاب امسال وارد دانشگاه شدند بدون این که در طول این مدت از هدایت و حمایت خاصی در حوزه استعدادی خود بهره مند باشند؛ این یعنی ابرچالش بنیاد ملی نخبگان عدم حمایت و هدایت دانش آموزان شهابی است.
وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان اعتبار و بودجه لازم برای حمایت و هدایت ۷۰۰ هزار دانش آموز شهابی را ندارد، اظهار داشت: برای پشتیبانی از دانش آموزان شهابی طرح ها و اقدامات متنوعی در دست انجام است. یکی از آنها استفاده از ظرفیتهای مجموعه های مردمی و کانون های نخبه پرور مردمی است. در این حوزه ۲۸ هزار مجموعه مردمی در عرصه تربیت و آموزش دانش آموزان شناسایی شده اند که از این تعداد ۱۷۷۷ صاحب صلاحیت شناخته شدند و از بین آنها بنیاد ملی نخبگان تا به امروز توانسته با ۵۰۱ مجموعه ارتباط اولیه را برقرار کند تا به عنوان کانون های مردمی نخبه پرور فعالیت خودرا شروع کنند؛ البته بنیاد تلاش دارد تا آخر سال این تعداد به ۱۰۰۰ کانون مردمی افزایش یابد.
فعالیت ۲۰۰ مدرسه سمپاد و ۳۰۰ مدرسه شبانه روزی با همکاری آموزش و پرورش
وی افزود: اگر هر کانون بتواند ۱۰۰ دانش آموز صاحب استعداد برتر را مورد حمایت و هدایت قرار دهد، حدود ۱۰۰ هزار مستعد برتر بدون استفاده از بودجه های دولتی و حکومتی تحت پوشش هدایتی و حمایتی قرار خواهند گرفت. علاوه بر آن، ۲۰۰ مدرسه سمپاد و ۳۰۰ مدرسه شبانه روزی نیز با همکاری آموزش و پرورش به عنوان مراکز حمایت و هدایت از دانش آموزان شهابی فعال خواهند شد که امید است این مدارس نیز بتوانند ۱۰۰ هزار دانش آموز صاحب استعداد برتر را حمایت کنند.
استعدادهای کشور در مناطق محروم و فرصت شکوفا شدن
محمدقلی ضمن اشاره به لزوم شناسایی هدایت و پشتیبانی از دانش آموزان مستعد در مناطق محروم، اظهار داشت: رسیدن به این نقطه، هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان است خصوصاً این که معتقدیم خیلی از استعدادهای کشور در مناطق محروم، به علت فقدان امکانات فرصت شکوفا شدن ندارند. به عنوان نمونه تنها در یک منطقه محروم ترکمن نشین، ۸۰ درصد دانش آموزان شهابی بودند؛ یعنی طبق برنامه ملی شهاب در یکی از ۸ حوزه استعدادی صاحب استعداد برتر بودند اما هیچ کدام از این دانش آموزان نه در کنکور سراسری و نه در حوزه های دیگر نتوانستند به اثرگذاری برسند. از جانب دیگر نزدیک به ۱۲ هزار دانش آموز در هر ۸ حوزه مدنظر صاحب استعداد برتر هستند که عمده این دانش آموزان در مناطق محرومند شناسایی و پشتیبانی از این افراد باید بصورت جدی در دستورکار قرار بگیرد.
ضرورت استفاده از ظرفیتهای صداوسیما برای حمایت و هدایت از دانش آموزان مستعد برتر
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیتهای صدا و سیما برای حمایت و هدایت از دانش آموزان مستعد برتر، اشاره کرد: در همکاری با این سازمان، شبکه های امید، آموزش و ۳، میزبان برنامه های استعدادیابی خواهند بود. این برنامه ها در قالب برنامه عصر جدید تولید می شوند. از طرفی، روی یک پلت فرم هوشمند نیز سامانه طراحی می شود تا استعداد دانش آموزان در یک پروسه رقابتی مورد ارزیابی و محک قرار بگیرد. علاوه بر این برنامه ها، بنیاد ملی نخبگان از ظرفیتهای ۵۰۰۰ نخبه یار نیز برای حمایت و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزی بطور خاص در مناطق محروم بهره خواهد برد تا این که هیچ استعدادی شناسایی نشده و حمایت نشده در کشور وجود نداشته باشد.
بازماندگان از تحصیل
محمدقلی افزود: تعداد ۴۰۰ هزار دانش آموز کشور در زمره بازماندگان از تحصیل قرار دارند که اگر طبق استانداردهای بنیاد ملی نخبگان ۱۰ درصد آنها صاحب استعداد برتر باشند، ۴۰ هزار مستعدبرتر از تحصیل بازمی مانند که این عدد بسیار بزرگ است و جای تأمل دارد
محمدقلی اشاره کرد: در پروسه جدید افراد در سامانه های بنیاد ملی نخبگان ثبت نام نمی کنند؛ بلکه شناسایی بوسیله رویدادهای معتبر، آزمون های ملی و بین المللی، کنکورهای سراسری در مقاطع تحصیلی مختلف، رقابت های علمی مشخص، کارهای شاخص و عرصه های شناسایی شده صورت می گیرد. در این میان، معرفی فرد مستعد توسط اساتید، دانشگاه یا مراجع معتبر نیز راه دیگر شناسایی مستعدان است.
حلقه آخر؛ پیشرانی در پیشرفت
وی اظهار داشت: علاوه بر شناسایی، باید زمینه برای اثرگذاری فرد نیز آماده شود برای اینکه مادامی که فرد به مرحله اثرگذاری ملموس در عرصه استعدادی خود نرسد، تمام فعالیت ها بی اثر است. در حقیقت حلقه آخر تمام فعالیت ها باید به تبدیل شدن فرد مستعد به نخبه اثرگذار و پیشران در پیشرفت کشور ختم شود.


منبع:

1402/11/13
14:20:23
5.0 / 5
370
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بین المللی , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NeoPedia