دستاورد دانش بنیان ها؛
ساخت اولین خودرو کمپوست ترنر خاورمیانه در ایران
نئوپدیا: یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار موفق به ساخت خودرو ویندرو ترنر شده است که زباله های آلی و تر را به کود کمپوست تبدیل می کند.
به گزارش نئوپدیا به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دستگاه های موردنیاز برای تبدیل زباله های آلی به کود همچون مواردی است که واردات آن پس از تحریم های آمریکا و کشورهای اروپایی متوقف گردید و بدنبال آن عملاً کاهش ۶۵ درصدی دفن زباله های شهری را شاهد می باشیم.
شرکت دانش بنیان شهاب خودرو، به عنوان اولین و تنها تولید کننده «خودروی کمپوست ترنر خودران» در سطح خاورمیانه توانسته با داخلی سازی این خودرو، عملاً تحریم ها مقابل ایران را از این حیث، بی تاثیر کرده است.
داوود رجبی، مدیرعامل شرکت شهاب خودرو درباب ضرورت بومی سازی دستگاه «ویندرو ترنر» اظهار داشت: در دنیا، باتوجه به کمبود منابع اولیه زمین و اهمیت مساله بازیافت، مهارتهای مختلفی برای بازیافت زباله مطرح است و با روش های مختلف، اقلامی چون کاغذ، شیشه، پلاستیک و فلز را از زباله جدا کرده و بازیافت می کنند اما حجم زیادی از زباله های شهری را زباله های تر نظیر زباله های تولید شده در آشپزخانه، شامل پوست انواع میوه، پسماند غذایی و سایر زباله های تر تشکیل می دهد. به طوریکه گاهی درصد زباله تر به بالای ۷۰ درصد می رسد؛ بدین سبب بازیافت این حجم زباله، از اهمیت زیادی برخوردارست. تبدیل زباله تر به کود کمپوست که قابل استفاده در مصارف کشاورزی و باغداری است یکی از روش های مطرح در سطح دنیا است.
وی افزود: از آنجائیکه بیش از ۷۰ درصد از حجم زباله های شهری در ایران را نیز مواد آلی می سازند، برنامه ریزی برای مساعدت با استفاده مجدد این مواد به عنوان کود کشاورزی علاوه بر مزایای زیست محیطی موجب کاهش چشم گیر حجم مواد دفنی خواهد شد.
به گفته رجبی، در این بین، تولید بیوکمپوست می تواند به خوبی در صدر برنامه های بازیافت و دفع بهداشتی زباله در کشور قرار گیرد. یکی از روش های تبدیل زباله آلی به کود کمپوست استفاده از «خودروی کمپوست ترنر خودران» است.
در این روش مواد بصورت پشته بر روی زمین دپو شده و توسط «خودروی کمپوست ترنر خودران» هوادهی می شوند. با فعالیت میکروارگانیسم های هوازی، به تدریج فرآیند کمپوستینگ تکمیل شده و طی این عملیات عوامل بیماری زا از بین می روند اما با توجه به این که این دستگاه وارداتی است و تهیه آن از منابع خارجی به سبب تحریم ایران بسیار مشکل و حتی نا ممکن شده است، اهمیت داخلی سازی «خودروی کمپوست ترنر خودران» بسیار زیاد است.
وی با اعلان اینکه خرید این دستگاه ۱۷ میلیارد تومان تمام می شود، اظهار داشت: خرید نمونه مشابه خارجی این محصول ۳۵ میلیارد تومان است و روی هر دستگاه چیزی حدود ۱۸ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داریم.
رجبی، ظرفیت تولید شرکت شهاب خودرو را در تولید این دستگاه، سالی ۱۲ عدد دانست و اشاره کرد: اگر حمایت شویم و تیراژ را بالا ببریم تا سالی ۵۰ عدد هم می توانیم تولید نماییم.
به گفته او باتوجه به وجود حداقل ۱۰۰ شهر با جمعیت بالای ۱۵۰ هزار نفر در کشور، طی هفت سال آینده به حداقل ۱۷۶ سایت تولید کود کمپوست هر یک با ظرفیت زباله ورودی ۲۵۰ تن در روز، نیاز داریم که با استمرار این اقدام نیاز به بروز رسانی، نگهداری، تعمیر و تعریف خطوط در دراز مدت هم مطرح می شود.
این فعال فناور درباب مزیت ویندرو ترنر بومی شده نسبت به نمونه های مشابه خارجی اظهار داشت: از آنجائیکه اساساً این دستگاه ابعاد بزرگی دارد و فضای زیادی را اشغال می کند، حمل و نقل آن امری به غایت دشوار و پرهزینه است. بنابراین، مهم ترین مزیت بومی سازی آن، رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل و خروج ارز و … است. نکته دوم این که چون اساساً تولیدکنندگان این دستگاه در دنیا محدود هستند، ارائه خدمات بعد از فروش ضعیفی هم دارد. تا آنجا که بیشتر ویندرو ترنر وارداتی به سبب نداشتن خدمات بعد از فروش، عملاً بی استفاده باقی مانده اند. در کنار همه این موارد، کاری که ما در بومی سازی این محصول در دستور کار خود قرار داده ایم این است که تلفیقی از مزایای همه دستگاه های مشابه خارجی در این محصول به صورتی بگنجانیم تا از هر نظر ما را از نمونه مشابه خارجی بی نیاز کند.
رجبی با اعلان اینکه هنوز صادراتی به خارج از کشور نداشته اند، اظهار داشت: از آنجائیکه بتازگی کار ساخت داخلی آنرا کلید زده ایم، فرصتی برای ارائه محصول به خارج از کشور پیدا نکرده ایم اما با اینحال چون این دستگاه تولید کننده کمی در دنیا دارد، بطور قطع از بازار صادراتی خوبی برخوردارست و در برنامه های آتی بر این حوزه تمرکز جدی تری خواهیم داشت.
وی در آخر اشاره کرد: از رهگذر ساخت این محصول بصورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول بکار شده اند که در شهرهای بالای ۱۵۰ هزار نفر، کاربرد آن از اهمیت به سزایی برخوردارست. پیش بینی می شود که بطور قطع با استمرار این اقدام نیاز به بروز رسانی، نگهداری، تعمیر و تعریف خطوط در دراز مدت وجود دارد.
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب