در قالب یك پایان نامه تاكید شد
ضرورت به کارگیری نوآوری باز در سازمان های ایران
به گزارش نئوپدیا، دانشجوی مقطع دکترای مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی ضمن تعریف نوآوری باز، اظهار داشت: بیشتر سازمان ها در ایران هنوز به شکل علمی و دقیق نتوانسته اند به سمت نوآوری باز بیایند و در ایران بحث نوآوری باز در راه ابتدایی قرار دارد.
محسن حیدری زاده در گفت و گو با ایسنا، درباره ی تفاوت نوآوری باز و نوآوری بسته در سازمان ها، توضیح داد: در نوآوری بسته، تولید ایده ها، تحقیقات و تحولات موردنیاز برای عرضه یک محصول به بازار، در داخل سازمان ایجاد می شود؛ ولی در نوآوری باز، سازمان می تواند از منابع خارجی مانند فناوری استفاده نماید و در عین حال نوآوری های خودرا در اختیار سایر سازمان ها قرار دهد.
وی با بیان اینکه اصطلاح نوآوری بسته، به خوبی تعریف شده است و در بیشتر سازمان ها معنای یکسانی دارد، اظهار داشت: اما در تعریف نوآوری باز، تنوع گسترده ای وجود دارد. در قلب همه تعاریف، مبنای مشترکی وجود دارد که شامل برقراری ارتباط با خارج از سازمان برای کسب ایده ها یا محصولات جدید بوسیله به اشتراک گذاری دانش و ایده ها است که میزان استفاده از این موارد در هر سازمان متفاوت می باشد.
دانشجوی مقطع دکترای مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی که در پایان نامه کارشناسی ارشد خود درباره ی ارزیابی میزان بلوغ نوآوری باز در سازمان ها (مورد مطالعه: شرکت فولاد مبارکه اصفهان) مطالعه انجام داده است، اظهار داشت: در نوآوری باز، یک سازمان برای نوآوری در محصولات، خدمات، مدلهای کسب وکار، فرآیندها و غیره، فقط به دانش و منابع داخلی خود (مانند کارکنان واحد تحقیق و توسعه خود) متکی نیست، بلکه از منابع خارجی گوناگون مانند بازخورد مشتری، رقبا، شرکت های خارجی و غیره نیز استفاده می نماید.
وی تصریح کرد: به مفهوم دیگر، نوآوری باز «استفاده از جریان های ورودی و خروجی هدفمند دانش برای تسریع نوآوری داخلی و گسترش بازارها جهت استفاده خارجی از نوآوری» است و هنگامی که نوآوری باز پذیرفته شد، مرزهای سازمان نفوذپذیر می شود، پس امکان ترکیب منابع سازمان با منابع خارج از سازمان فراهم می شود.
این دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی با بیان اینکه نوآوری باز، انواع مختلفی همچون «نوآوری باز درونی» و «نوآوری باز بیرونی» دارد، توضیح داد: نوآوری باز درونی در مورد منبع یابی و کسب تخصص از خارج از سازمان و بررسی محیط خارجی برای کسب اطلاعات جدید برای شناسایی، انتخاب، استفاده و درونی کردن ایده ها است و ایده ها و فناوری های خارجی وارد پروسه نوآوری خود سازمان می شوند که این متداول ترین خاصیت شناخته شده نوآوری باز است.
وی نوآوری باز بیرونی را نیز تشریح نمود و اظهار داشت: نوآوری باز بیرونی، تجاری سازی و جذب ایده های توسعه یافته داخلی در محیط خارجی سازمان است و سازمان ها اجازه دارند به بیرون از سازمان بروند تا در فرآیندهای نوآوری دیگران گنجانده شوند.
حیدری زاده در مورد شیوه های اجرای نوآوری باز در سازمان ها، اظهار داشت: سازمان ها شیوه های نوآوری باز را به روش های مختلف مانند اتحاد بین سازمان ها، تأسیس مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ها و اکوسیستم های نوآوری اجرا می کنند. سازمان ها بطور فزاینده ای درحال بازبینی در راه های اساسی هستند که بوسیله آن ایده ها را تولید و آنها را به بازار عرضه می کنند و از ایده های خارجی بهره برده و درعین حال از تحقیق و توسعه داخلی خود بهره می برند.
وی افزود: تحت پارادایم نوآوری باز، جریان مهمی از دانش خارجی به سازمان وجود دارد که با همکاری شرکای خارجی به اجرا درمی آید و موجب خرید و ادغام فناوری های خارجی می شود.
این پژوهشگر با بیان اینکه نوآوری های تولیدشده در سازمان ها را می توان به عنوان فناوری و یا مالکیت صنعتی به سایر سازمان ها فروخت، اظهار داشت: چونکه یا در مدل کسب وکار، قابل اجرا نیستند یا این که سازمان ظرفیت یا تجربه ای برای توسعه نوآوری ندارد.
وی با اشاره به اینکه پارادایم نوآوری باز با بروز نسل چهارم و نسل پنجم انقلاب صنعتی با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: نسل چهارم انقلاب صنعتی طی دوره ۱۰ ساله خود بیشتر بر دیجیتال سازی و فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی بمنظور افزایش بازده و انعطاف پذیری تولید متمرکز بوده است. در نسل پنجم انقلاب صنعتی، اهمیت تحقیق و نوآوری جهت پشتیبانی از صنعت در خدمات بلندمدت آن به بشریت در مرزهای سیاره ای مورد تاکید قرار دارد. بنابراین خیلی از سازمان ها، به سمت دیجیتال سازی پروسه تولید خود رفته اند و اهمیت تحقیق و نوآوری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و این که برای تحقق اهداف سازمان باید با دنیای بیرون از سازمان تعامل داشته باشیم، اجرائی شدن نوآوری باز حائز اهمیت می باشد.
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی با بیان اینکه سازمان های پیشرو در ایران به شکل دقیق و علمی به سمت نوآوری باز رفته اند، اظهار داشت: بیشتر سازمان ها در ایران هنوز به شکل علمی و دقیق نتوانسته اند به سمت نوآوری باز بیایند و در ایران بحث نوآوری باز در راه ابتدایی قرار دارد.
وی اظهار داشت: یکی از سازمان هایی که در ایران بتازگی به شکل علمی و دقیق به سمت نوآوری باز رفته است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. من در پایان نامه کارشناسی ارشد خود، نوآوری باز در شرکت فولاد مبارکه اصفهان را مورد بررسی قرار دادم و در آخر پایان نامه پیشنهادهایی را به شرکت فولاد مبارکه اصفهان ارائه کردم.
حیدری زاده در مورد پیشنهادهای حاصل از این پژوهش به شرکت فولاد مبارکه، اظهار داشت: از پیشنهادهای مهم به شرکت فولاد مبارکه اصفهان این است که در مدل کسب وکار شرکت فولاد مبارکه اصفهان جایگاهی به نوآوری باز اختصاص داده شود و بر پروسه نوآوری باز تمرکز بیشتری داشته باشند و با دانشگاه های مطرح ایران برای اجرای نوآوری باز تعامل داشته باشند.
وی تصریح کرد: البته من پیش بینی می کنم در آینده ای نزدیک نوآوری باز در کشورمان پیشرفت بیشتری داشته باشد و دیگر سازمان ها نیز به سمت پیاده سازی نوآوری باز بیایند، کما این که حالا شرکت فولاد مبارکه اصفهان به شکل علمی و دقیق به عنوان یک صنعت پیشرو به سمت نوآوری باز آمده است و از نوآوری باز حمایت می کند.
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی اشاره کرد: برای اینکه سازمان ها به خوبی به اهدافی که دارند، دست یابند و بتوانند در فضای کسب وکار حرف برای گفتن داشته باشند باید به سمت نوآوری باز بیایند. پژوهشگران باید از انجام تحقیق درباره بحث نوآوری باز غافل نشوند و اگر بتوانند در بحث نوآوری باز تحقیقات خوبی انجام دهند، بطور قطع به پیشرفت نوآوری باز در کشور کمک خواهند کرد و در آینده شاهد پیشرفت کشور در بحث نوآوری باز خواهیم بود.
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب