چرا اندازه گیری تاثیر تحقیقات اهمیت دارد؟
به گزارش نئوپدیا، عضو هیئت علمی ایرانداک با اشاره به اینکه پرسش کلیدی حوزه تاثیر پژوهش، این است که «تحقیقات و مطالعات به چه دردی می خورند و چه مشکلی را در جامعه حل می کنند؟»، اظهار داشت: تاثیر پژوهش ممکنست آنی باشد یا آن که سال ها بعد از پایان پژوهش رخ دهد.
به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دکتر بهروز رسولی در نشست تخصصی «تاثیر پژوهش و مسئولیت پذیری مؤسسه های آموزش عالی» با اشاره به نسل های مختلف مؤسسه های آموزش عالی که از آموزش محوری به سمت مسئولیت پذیری و کارآفرینی رفته اند، اظهار داشت: در امتداد این ماموریت ها، دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی، به سمت پارادایم تاثیر پژوهش رفته اند.
وی افزود: پرسش کلیدی حوزه تاثیر پژوهش، این است که «تحقیقات و مطالعات به چه دردی می خورند و چه مشکلی را در جامعه حل می کنند؟»
رسولی به تعاریف گوناگونی که در مورد تاثیر پژوهش وجود دارد، اشاره نمود و اظهار داشت: تا کنون ۱۰۰ تعریف را در مورد تاثیر پژوهش، شاهد بودیم و جمع بندی آنها این تعریف است؛ تاثیر پژوهش به سودمندی های قابل اثبات یا درک شده ای گفته می شود که دستگیر افراد، گروه ها، سازمان ها یا جامعه می شود که معلول پژوهش هستند و ذی نفعان گوناگون، آنرا مثبت می پندارند.
عضو هیئت علمی ایرانداک با اشاره به اینکه گروههای هدف تاثیر پژوهش متفاوت و مختلف هستند و ممکنست از سازمان ها تا همه جامعه و یا از انسان تا جانداران دیگر و حتی بی جان ها را در بگیرد.
وی اشاره کرد: تاثیر پژوهش، لزوماً مثبت و مفید می باشد. بنا بر این اگر تاثیری ناشی از پژوهش، منفی باشد، نمی توان از مفهوم تاثیر پژوهش برای آن بهره برد.
رسولی همین طور به زمان تاثیرگذاری یک پژوهش اشاره نمود و اظهار داشت: تاثیر پژوهش ممکنست آنی باشد یا آن که سال ها بعد از پایان پژوهش رخ دهد. این سودمندی ها باید لزوماً تا اندازه ای متاثر از پژوهش باشند و پژوهش عامل ایجاد آنها باشد.
وی افزود: تاثیر پژوهش یا باید با عدد و رقم نشان داده شود و قابل اندازه گیری باشد و یا گروههای هدف بتوانند آنرا به شکل ملموس درک کنند.
عضو هیئت علمی ایرانداک درباب روند افزایشی انتشارات حوزه «تاثیر پژوهش» در سالهای اخیر، اظهار داشت: انتشارات در مورد تاثیر پژوهش در سالهای اخیر افزایش داشته و این مساله نشان دهنده افزایش توجه به این مساله است.
وی در مورد بخش های مختلف پژوهش که پروسه تاثیر پژوهش در آن نقش دارد، اظهار داشت: در بخش های مختلف پژوهش همچون درون دادها، فعالیت ها، برون دادها، برآیند و تاثیر، می توان تاثیر پژوهش را مشاهده کرد.
رسولی توضیح داد: اگر تاثیر پژوهش را نشان دهیم به صورتی ارزشمندی پژوهش را نشان می دهیم، ولی درکشور ما بیشتر کارایی پژوهش را اندازه می نماییم و به کارآمدی و ارزشمندی پژوهش توجه چندانی نمی شود.
وی به اهداف اندازه گیری تاثیر پژوهش اشاره نمود و اظهار داشت: قسمتی از اهداف این اندازه گیری مربوط به «توجیه» است. اینکه دلیل منطقی برای توجیه سرمایه گذاری و هزینه کرد پژوهش آورده شود. بخش دیگر، مربوط به «تحلیل» و فهمیدن چگونگی کار کردن علم و چگونگی پیشرفت آنست.
وی افزود: بخش دیگر به اختصاص منابع مالی بر پایه تاثیر پژوهش برمی گردد و در نهایت تاثیر پژوهش می تواند پاسخ گویی به مالیات دهندگان، اهداکنندگان و جامعه را تضمین کند.
عضو هیئت علمی ایرانداک به انواع تاثیر پژوهش اشاره نمود و اظهار داشت: در مؤسسه های آموزش عالی مختلف در دنیا، انواع مختلفی از تاثیر پژوهش مورد سنجش قرار می گیرند. همچون تاثیر فناورانه، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی، تاثیر در همکاری و رؤیت پذیری و....
وی اظهار داشت: زمان اثرگذاری یک پژوهش، بسته به نوع اثرگذاری آن متفاوت می باشد. بطورمثال تاثیرات مربوط به افزایش آگاهی و تغییر نگرش، در زمان های کوتاه تری اتفاق می افتند، ولی تاثیرات اقتصادی و زیست محیطی زمان طولانی تری نیاز دارند.
رسولی با اشاره به اینکه تاثیر پژوهش را به دو روش کمی و کیفی اندازه گیری می کنند، اظهار داشت: روش کیفی سنجش تاثیر پژوهش شامل موردکاوی، مصاحبه، گزارش ارزیابی، بررسی هم ترازان یا peer reviews و تحلیل اقتصادیست و در روش های کمی، با بهره گیری از پیمایش و روش های سنجه محور مانند اقتصادسنجی و علم سنجی، تاثیر پژوهش اندازه گیری می شود.
رسولی، یکی از چالش های اندازه گیری تاثیر پژوهش را تخمین زمان انتظار برای اثرگذاری عنوان نمود و اظهار داشت: این سوال وجود دارد که پس از چند سال باید منتظر تاثیر پژوهش باشیم؟ مطالعات نشان داده که از یک سال تا ۶۰-۷۰ سال ممکنست تاثیر پژوهش اتفاق بیفتد، ولی میانگین ۱۷ سال در نظر گرفته شده است.
وی تاخیر زمانی را به عنوان چالش مهمی در تاثیرگذاری پژوهش عنوان نمود و افزود: برای مثال نشریات نخستین مقالات اینشتین را رد می کردند؛ ولی پس از چند سال دیدیم که نظریه او تمام حوزه ها را تحت تاثیر قرار داد و تاثیر آن یک تاثیر غیر قابل انکار است.
عضو هیئت علمی ایرنداک چالش های دیگر را نسبت و مشارکت دانست و اظهار داشت: بطورمثال اگر وضعیت اقتصادی سال دیگر بهتر یا بدتر شود، می توانیم بگوییم تاثیر یک پژوهش بوده؟ در مورد تاثیرات فرهنگی نیز بررسی تاثیر پژوهش چالش برانگیز است و یک تغییر فرهنگی را شاید نتوان به یک پژوهش نسبت داد.
وی به تفاوت های حاشیه ای اشاره نمود و اضافه کرد: آنقدر مرزهای دانش ها نزدیک شده که نمی توان گفت یک تاثیر نتیجه یک پژوهش یا یک دانشگاه بوده است یا نه. همین طور موضوع هزینه های اجرای بررسی های تاثیر پژوهش و تشخیص واحد ارزیابی تاثیر پژوهش (پژوهشگر، پژوهش) چالش های این حوزه است.
رسولی اشاره کرد: دسترسی به داده نیز یک چالش دیگر در این حوزه می باشد و معین نیست بتوان به داده های واقعی در این عرصه دستیابی پیدا کرد یا نه.
منبع: neopedia.ir
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب