NeoPedia

آلودگی هوا علت ۵۶ درصد مرگ ومیر در سال ۹۹

آلودگی هوا علت ۵۶ درصد مرگ ومیر در سال ۹۹

به گزارش نئوپدیا رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سال 1399گفت: مرگ های ناشی از مواجهه با آلودگی هوا در سال 1399 حدود 9 میلیون و 226 هزار و 277 نفر است که این میزان یعنی 56 درصد مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک، با شعار "هوای پاک، حقوق عامه اراده ملی" در روز دوشنبه (۲۷دی ماه) در دانشکده بهداشت و ایمنی با اشاره به شعار هوای پاک امسال اظهار نمود: در آستانه روز هوای پاک هستیم که برمبنای شعار هوای پاک باید شرایط را فراهم نماییم که تمام مردم و عامه بتوانند در جهت پیگیری حقوق و رسیدن به هوای پاک گام بردارند.
وی ادامه داد: آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آنها به محدوده مضر رسیده و برای سلامتی عوارضی همچون سوزش چشم، آسم و برونشیت، خس خس سینه و تنگی نفس، تخریب ریه، سرطان و مرگ زودرس را به وجود می آورد.
رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم افزود: منابع آلاینده های هوای شهر تهران به دو دسته منابع متحرک و ساکن تقسیم می شوند؛ ذرات معلق آلاینده های جوی گرد و غبار موجود درهوا بصورت جامداتی هستند که ذاتا به شکل میکروسکوپی و در جو زمین معلق هستند و هرچه این ذرات ریزتر باشند، آسان تر به اعماق ریه نفوذ می کنند. میانگین غلظت سالیانه معلق در هوای تهران حدود ۱۰ میکرون، یعنی بیشتر از میزان استاندارد است و برآورد مرگ های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۲۷۷ نفر برمبنای آلودگی هوا است که این میزان یعنی ۵۶ درصد مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا است.
وی درباب گازهای کشنده موجود در فرمول های شیمیایی آلاینده های جوی اظهار داشت: مونوکسید کربن گازی است که برمبنای سوختن ناقص کربن به وجود می آید که کشنده است و دی اکسید گوگرد و تری اکسید گوگرد، اکسیدهای گازی غالب گوگرد موجود در اتمسفر هستند. دی اکسید گوگرد گازی غیرقابل اشتعال، غیرقابل انفجار و بی رنگ است که در غلظتهای ۰.۳ppm تا ppm ۱ در هوا ایجاد مزه می کند.
وی افزود: در غلظت های بالای ppm ۳ این گاز دارای بوی تند و محرک است و همین طور تخمین زده می شود که SO۲ بطور متوسط بین ۲ تا ۴ روز در هوا باقی بماند. بیش از ۸۰ درصد اکسیدهای گوگرد به دست بشر در جریان احتراق سوخت های فسیلی از منابع ثابت آلوده کننده تولید می شود و اکسیدهای گوگرد در ترکیب با مواد معلق و رطوبت زیانبارترین اثرات در رابطه با آلودگی هوای اتمسفری را ایجاد می کنند و متاسفانه به اثبات رسیده است که مجزا کردن اثرات ناشی از دی اکسید گوگرد به تنهایی مشکل است و عوارضی همچون سوزش چشم، آسم و برونشیت و خس خس سینه را به وجود می آورد.
محسنی بندپی افزود: ترکیبات آلی فرار مواد شیمیایی هستند که در ساختمانشان اتم کربن وجود دارد. ۶۶درصد آن از منابع محرک و ۳۴درصد منابع ثابت هستند و گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می شود. این گاز از لایه های جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می شود.
وی افزود: ما اگر به مدت کوتاهی در معرض آلودگی هوا قرار بگیریم، بصورت عادی گرفتار سردرد و آبریزش بینی، سرفه و مشکلات پوستی می شویم، اما اگر در طولانی مدت در معرض آلودگی باشیم، بیماریهای عصبی، برونشیت و بیماریهای ریوی را به دنبال دارد که باید در دوران آلودگی هوا ماسک زده شود و کمتر در فضای باز عبور و مرور کرد. افرادی که بیشترین تاثیرپذیری در زمان آلودگی هوا را دارند، افراد حساس، سالمندان، زنان حامله و کودکان هستند.
رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم درباره دلیلهای مرگ و میر اظهار داشت: طبق محاسبات انجام شده، پس از فشارخون، مصرف دخانیات و رژیم غذایی، چهارمین عامل مرگ و میر زودرس آلودگی هوا است. درباره میزان تولید و سهم منابع آلاینده ها در انتشار آلودگی تهران، ۵۷۲ هزار تن آلاینده های گازی در تهران را داشتیم که سهم ذرات معلق ۶۰۰۰ تن است که تنفس ما و تمام گروههای نام برده را کوتاه کرده و گرفتار مرگ زودرس می کند.
وی ادامه داد: برمبنای محاسبات صورت گرفته؛ سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق در شهر تهران، برابر با ۶۳۳۸ تن بوده است. این میزان برای مجموع تمامی منابع ساکن، ۴۰۹۵ تن است. بنابراین، ۶۰/۸ درصد تولید آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق شهر تهران مربوط به منابع متحرک و ۳۹/۲درصد مربوط به منابع ساکن است.
محسنی بندپی اضافه کرد: باتوجه به قانون هوای پاک متوجه می شویم که بیشترین وظیفه برعهده وزارت کشور است که وزارت کشور باتوجه به نقشی که دارد، می تواند میان تمام دستگاهها تقسیم وظیفه کند و به موضوع معاینه فنی نظارت جدی داشته باشد. ما کلی موتور درسطح شهر داریم که از میان آنها فقط ۳۰ موتور معاینه فنی دارند و باتوجه به مقوله سلامتی مردم باید تلاش نماییم تا مدیریت جدی و ویژه ای را داشته باشیم.





منبع:

1400/10/28
16:09:04
5.0 / 5
810
تگهای خبر: استاندارد , تولید , كیفیت , موتور
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NeoPedia